Terrängsäsongen 2000

Mats Granström, Eksjö Södra IK största överraskningen svensk juniormästare 18 år

Terränglöpningssäsongen är nu i stort avslutad för året. För Smålands vidkommande har den medfört en hel del framgångar och vid terräng-SM i Borlänge den 29-30 april fick vi hela fem överstapallenplaceringar.

Bäst i huvudklasserna seniorer var en silverplacering av Ida Nilsson, Högby IF som gjort en mycket bra terrängsäsong. Distriktets främsta aktiva under terrängsäsongen! I motsvarande herrklass 4000m var det bästa en 6-e placering av Henrik Skoog, Villstads GIF. På de längre seniorbanorna 12000m män och 8000m kvinnor var det bästa Kent Clarssons, Skillingaryds FK 6-e plac. Martin Söderberg , IK Hakarpspojkarna 8-a och Patrik Gustavsson, Brittatorps TK 9-a.
Tre bland de 10 bästa - bästa breddinsats på länge. På långa banan för kvinnor grejade Maria Pettersson, OK Njudung en 9-onde placering.

Men i juniorer 18 kom den verkliga överraskningen för distriktets del. Mats Granström, Eksjö Södra IK gick imål som segrare efter det att ha hållit sig något avvaktande under första varvet.

Gamle mästerlöparen Jan Rudolfsson är det som skriver träningsprogram för Mats och han var ju på plats för att se hur det skulle gå för sin adept. Han hade gett Mats goda råd innan loppet och han följde dem perfekt. - Jag trodde då aldrig att det skulle räcka till SM-seger, säger Jan - men bland de 5-10 bästa hade jag tänkt mig. I DM var ju Mats bara tvåa efter Jimmy Wik, Kalmar. Denne var med i loppet nu och höll sig framme i början, men bröt tydligen, för han finns inte med i resultatlistan.

Mats Granström bor i Aneby och är en ambitiös kille vad det gäller att följa träningsprogrammet och får se vad det kan bli mer i framtiden för honom. Vi vill matcha honom klokt nu framöver. Han är med i det s.k. "hemortsprojeket" vad det gäller friidrottsgymnasierna och Jan Rudolfsson är alltså hans tränare.

Även i kvinnliga juniorer 18 blev det småländsk triumf genom Johanna Nilsson, Högby IF . I 22-årsklasserna blev det som främst silver , även det genom Ida Nilsson och bäst bland killarna Henrik Ahnström, Brittatorps TK 8-a.

I ungdomsklasserna 15 och 16 år var det bästa en fin 4e plats i F15 genom Elin Wiik, Sommenbygdens sK I P15 tog Erik Johansson, Södra Vi IF en 7-e plats.

På veteransidan kom de återstående 4 gulden. I M40 genom Anders Dahlström, Högby IF och
I M45 av klubbkompisen Carl-Gustaf Nilsson (Som ju också bekläder ordförandeposten i föreningen - både ledar- och aktiv insats i topp- hatten av !!!) . I M45 blev det dubbelt till Småland då Erik Gerdin, IK Hakarpspojkarna var tvåa. Lars Wykman , klubbkamrat till Erik Gerdin vann M50. Där var hasse Karlsson, IK Sisu 3-a. Och slutligen vann Kjell Linder, Väckelsångs IK M70.

Terräng-DM på Öland.

Årets DM i terränglöpning blev "historiskt" genom att det var första gången det ägt rum på Öland.
Det var även ett tidigt datum p..g.a. påsken i år redan den 9 april. Högby IF arrangerade och fick beröm för sitt arrangemang.

Henrik Ahnström och Ida Nilsson mästare på korta seniorbanorna.

Ja, Henrik Ahnström, Brittatorps TK fortfarande junior lämnade alla andra efter sig på 4000m och Ida Nilsson, Högby IF gjorde likadant i damklassen. Även hon junior liksom tvåan systern Johanna.
På långa seniorsträckorna- 12000m män vann Stefan Grahn , Brittatorp och Lena Melbäck, Tranås AIF Fi.

Nu sätter bansäsongen igång. Vi önskar lycka till !

IDA NILSSON och HENRIK AHNSTRÖM svenska representanter vid terräng-VM

Ida Nilsson, Högby IF och Henrik Ahnström , Brittatorps TK blev av Svenska FIF uttagna att representera Sverige vid världsmästerskapen i terränglöpning som gick i Vilamoura i Portogal den 18-19 mars.

Ida gjorde en mycket fin insats med placering 44 bland 132 startande i juniorer.Bästa svenska var Mia Larsson på 28-e plats. A-Lennart Julin säger på SFIF:s hemsida angående de båda svenskornas insats:
" I full högsommarvärme (c:a 25 grader) avgjordes vid Algarkusten årets terräng-VM. Juniorloppet dominerades totalt av Kenya och Etiopien. Bakom denna interna östafrikanska toppstrid gjorde de båda svenskorna ett riktigt bra lopp. Man öppnade ganska jämnt innan Mia visade sig vara den starkaste för dagen på andra halvan. Slutplaceringarna blev 28-a för Mia och 44 för Ida.

Men det riktigt intressanta är att se på deras insatser ur ett europeiskt perspektiv. Då tar Mia nämligen ett "inofficiellt brons" bakom två ryskor och Idas 8-e plats är också klart merioterande."

Henrik Ahnström var kanske inte riktigt belåten med sin insats. Hans placering var 113 av 170 deltagare. ALJ säger: "Det lyckades inte för Henrik Ahnström att upprepa sin fina insats från fjolårets terräng-VM. I Algarves högsommarvärme hade Henrik det tungt och slutade på 113-e plats med sina 26,47. Norske Gunnar Osmundsen blev nu bäste nordbo som 48 på 25,25. "