Nils-Erik Athler en småländsk eldsjäl

Nu skall vi presentera en man som inte gör något för att framhålla sej själv utan låter resultaten tala genom det arbete han utför – Nils-Erik Athler.
Nils-Erik föddes och växte upp i Vetlanda och började tidigt att ägna sej åt idrott. Det blev skidor på vintern och friidrott under sommarhalvåret Som 16-åring började han 1953 att tävla i fri idrott. Det blev så småningom grenarna stavhopp och kort häck som blev specialiteter. Han höll på aktivt till 1984. Då var han veteran och tyckte att nu fick det vara slut. Den sista tävlingen han gjorde blev den första på IK Sisus nya banor som han på det viset fick inviga 1984.
Nisse verkade och tävlade under tio års tid för Stensjöns IF fram till 1976. Han var också ledare och instruktör inom klubben från året 1968.
IK Sisu blev Nisses klubb 1976. Han blev där både ungdomsledare och tränare. Han har alltså nu i det närmaste 25 år bakom sej i föreningen. Han sköter nu också det administrativa och man kan ibland träffa honom på kansliet i Nässjö. Allt detta arbete sker på Nisses fritid eftersom han arbetar heltid som byggnadsmålare, ett jobb han haft i 35 år. I tidig ungdom arbetade han som skogsarbetare och sedan en tid som golvläggare. Han påpekar också att det största intresset på fritiden, när det blir sådan över när friidrotten tagit sin tid, det är att ströva i skogen planlöst med enbart solen som kompass. I skogen finner han ro och njuter av att få vara bland växter och djur och lyssna på fågelsången. Då finns det tid att stilla filosofera.
Som tidigare nämndes ägnades tiden på vintern åt skidåkning som motionär ”Jag åkte Vasaloppet några gånger, ja det blev 10 stycken”, säger han. I skidor tävlade Nisse för Stensjöns IF och Myresjö IF.
På stålstavens tid. Väl att märka är att Nisse tävlade i friidrott på kolstybbens tid. Man hoppade på den tiden med stålstav. Nils-Eriks bästa resultat i stav är 3,52. Inte dåligt om man jämför med den på den tiden svenske rekordhållaren Ragge Lundberg, som hoppade 4, 46 1956. Världsrekordet innehades av Warmerdam USA på 4,77. DM för Småland vann man 1956 på 3,80. Det var Leif Andersson IK Hakarpspojkarna som vann. Nisses 3,52 är klubbrekord för Hvetlanda GIF. Tidigare rekordinnehavare var Herman Holm som är släkt med hedersledamoten i Smålands FIF Margareta Holm. Nils-Erik bästa tid på 110 m häck är 16,8.
På Bosön fick Nils sin utbildning till tränare och instruktör. Han gick tre kurser där: Grundkursen. Ungd. instruktörkursen och Seniorinstrukörkursen i hopp. Han hade den legendariske Gusti Laurell som instruktör. Vid den allra första kursen 1976 hade han Sven-Olof Wernersson, nuvarande ordförande i Götalandsregionen, som kursledare. Andra kända namn som han hade som lärare var Erik Wiger och Herman Buuts. Nisse minns deras kivande och psykning om vilken gren som var den viktigaste. Erik tränade 3.000 m och längre medan Herman var kastinstruktör. Herman uttalade en gång enligt Nisse: ”Alla som springer längre än 25 m är idioter”. En spjutkastare lär inte springa mer än 25 m i sin ansats. Ja dessa uttalanden var ju enbart skämt.
Av Nisses adepter som han själv framhåller är att han tränat de framgångsrika tvillingsystrarna Anita och Maria Andersson i IK Sisu. Dessa flickor placerade sig på 2-3 plats vid flera SM i såväl marathon som terränglöpning.
En annan framgångsrik är höjdhopparen Stefan Carlsson, som också varit under Nisses vingar. Stefan har gjort 10-15 landskamper och vunnit 3-4 SM-titlar inomhus. Vid inomhus-EM 1978 blev hans plac. 5:a. Stefan innehar ju Smålandsrekordet med fina 2.22.
Nils-Erik har varit ledare för ungdomar vid flera läger och kurser och säger att han aldrig haft några problem med ungdomarna. Dagens ungdomar är till 99% fina ungdomar att jobba och umgås med tycker han. Det gäller för ledarna att ha respekt och lita på ungdomen och inte ha förbud och sedan själva gå ut och ”slå runt”. ”Det gäller att leva som man lär”, säger Nisse.
För sina insatser som mångårig ledare och arbete i friidrottens tjänst har Nils-Erik belönats med Svenska Fri-Idrottsförbundets silvermedalj vid Smålands Friidrottsförbund årsmöte 1999.
Vi hoppas Nisse fortsätter att instruera och inspirera ungdomar till fina friidrottare och människor och önskar honom lycka i fortsättningen.
Ove Davidsson, Alvesta