010920    VAR HÖLL DE AKTIVA HUS PÅ DM?

ÅRETS "STORA DM" LITE AV EN KATASTROF

En hel del föreningar "svek" - skickade inte sina aktiva dit! Men några ska ha eloge. Ställde upp nästan 100%, annars hade det blivit än värre.

Här nedan en noga genomgången statistik över det antal aktiva föreningarna hade som låg med bland de 10 bästa i seniorstatistiken (kan ju även vara yngre) innan DM och i de grenar som förekommer.

Förening Antal aktiva bland 10 bästa innan DM Hade antal startande på DM

Hultsfreds LK 1 0
Skillingaryds FK 1 0

Summa: 185 74

Man kan väl säga att flera föreningar satsade 100% på årets Stora DM, en del mindre och en del svek totalt efter vad de, sett efter de som kom, kunnat prestera. Det har väl sina orsaker. Några kan väl sägas vara "överkvalificerade" för DM-start, en del hade andra "giltiga" orsaker.

Det riktas kritik mot tidpunkten av DM osv. Ibland sägs: "DM är ingen rolig tävling" och att själva DM-tävlandet är inte tillräckligt, det är egentligen så tråkigt så man måste locka med något mera ovidkommande för att man skall deltaga.

Men om alla dessa 185 som i någon gren, en del i flera - ja, många - som låg med i statistiken innan DM kommit till start. Tänk, då hade det blivit, idrottsmässigt sett SÄKERT, en rolig tävling med spännande duster i många grenar och bra resultat som följd.

Så "enkelt" kanske det är. Men tydligen svårare att genomföra. Orsak?

Herbert Jobäcker
Tävlingskommittén