011001    CASTORAMA 2001

Svenska Friidrottsförbundets kastpropaganda "Castorama" har kört igång inom distriktet. Det har hittils rapporterats från IK Hinden, Södra Vi IF och Lekeryd-Svarttorp SK.

Vi uppmanar alla föreningar att anordna denna kastpropaganda inom sin förening. Det kan vara endast föreningens egna medlemmar och andra som ställer upp, men man kan även inbjuda andra föreningar och enskilda. Kasten kan anordnas på enkla idrottsplatser eller kastplaner.

Det finns en resultatblankett, den kan rekvireras från SFIF eller Smålands Friidrottsförbund, som sedan skall sändas in efter avslutad tävling.

De poängtabeller som man använder är de internationella tabellerna från 1964 (Män) och 1971 (Kvinnor). Slägga för Kvinnor poängsättes efter tabellen för Spjut. Kastgrenarna är Kula, Diskus, Spjut och Slägga och man lägger samman de uppnådda poängen i grenarna till en slutsumma för var och en. Man använder seniorvikter för kasten. Man kan ju även ha Castorama för de yngre och veteraner och använda de redskap som då gäller och räkna poäng efter deras tabeller. Även dessa resultat skall skickas till Svenska Friidrottsförbundet, för statistikens skull, men de räknas inte in i Castorama-sammandraget.

Kommande helg, den 6-7 oktober, är det DM i Castorama. Då kan föreningarna arrangera på hemmabanor och sedan inrapporteras resultaten till Smålands Friidrottsförbund. DM gäller individuellt och för lag, med seniorredskap.

De då uppnådda resultaten ingår naturligtvis även i SFIF:s Castorama.

Vi har här på hemsidan tänkt oss publicera en lista för Castorama inom distriktet. Det blir då de fem bästa poängresultaten och grenresultaten, män och Kvinnor. Denna lista hittar du här.

Svenska Friidrottsförbundet har också resultat från Castorama på sin hemsida. Titta här.