020304    ERIC WALLS VANDRINGSPRIS

4mar: Då nu det sista inne-DM har avgjorts är poängen för "Eric Walls vandringspris" uträknad. IFK Växjö har tagit en stor ledning och ligger på 467p. Hovslätts IK ligger som tvåa och trea är Villstads GIF. 30 föreningar har plockat poäng på de hittils avverkade DM-tävlingarna. Växjö är numera så överlägsna att det väl är mest spännande att se vem som kommer tvåa. Föregående år var det Högby IF följt av Eksjö Södra IK.

Nästa DM, där det brukar plockas många poäng, är Terräng-DM den 21 april. Löparklubbarna har där sin stora chans att bättra på sin poängskörd. De tre klubbar som ligger i topp nu brukar inte vara några stora poängplockare här. På Terräng-DM i fjol t.ex så tog Högby 50 poäng och Eksjö 48 poäng där, så dessa klubbar kommer säkert att rycka fram även i år. Nu ledande IFK Växjö tog 10 poäng och tvåan Hovslätt, bara 3 poäng då.

När det gäller poängberäkningen är förutsättningarna lite ändrade mot föregående år, dels pga de nya åldersklasserna. Poängen räknas nu enligt följande: Seniorer = 6, 5, 4, 3, 2, 1; Juniorer 19 =  5, 4, 3, 2, 1; Ungdom 17/15 = 4, 3, 2, 1; Ungdom 14/13/12/11 o.y samt Veteraner = 3, 2, 1. Mini-DM räknas alltså med nu vilket det inte gjorde tidigare. En komplett förteckning över föreningarnas poäng efter de 5 genomförda Inne-DM finns här.