020618    MÅNGA DELTAGARE VID DE YNGSTAS DM

18jun: De allra yngstas DM (UDM 12/13 och Mini-DM 11/10) som under den gångna helgen arrangerades i Tranås lockade ett rekordstort antal deltagande, då hela 442 starter genomfördes. Tre grenar fick däremot strykas pga inga anmälningar, nämligen stav i P- och F13 samt i slägga P13. Under tävlingen, som varade under sex timmar på söndagen, såg hela sex nya distriktsrekord dagens ljus.

En nyhet för året var att alla deltagare hade fyra försök i teknikgrenarna, i stället för som tidigare sex för de som var bland de åtta bästa efter tre försök.

Ölandsklubben Högby IF var bäst, om man räknar medaljpoäng. De tog 48p och vann före hemmaklubben Tranås AIF (40p) och IFK Växjö blev trea med 30p. Växjö tog däremot flest guld (8), därefter Högby (7) och Tranås (6). Fem guld tog FIK Färjestaden, Hovslätts IK, IK Hakarpspojkarna och Stensjöns IF.

I Eric Walls vandringspris, som vi uppdaterat efter helgens tävlingar, gick Högby om Hovslätt med minsta möjliga marginal, dvs 0,5p, och ligger nu tvåa. Tranås tog ett skutt uppåt i sammanställningen.