020905     PROTOKOLLSUTDRAG FRÅN SENASTE STYRELSEMÖTET

5sep: Ett litet protokollsutdrag från styrelsens senaste möte, 2002-10-01 i Växjö.

Skrivelser

Bengt Westerbergs ledare i tidningen Friidrott nr 7 diskuterades. Inom Småland anser vi att det är otroligt viktigt att ha ett kansli på distriktsnivå. Hans Fagher gör ett utkast till svar som efter cirkulation i styrelsen skickas till SFIF.

Tävlingskommittén

DM-rapporter:

18/7 DM 5000m/3000m/2000m: Kontrollanterna Gösta och Kettie Gustavsson rapporterade om ett arrangemang (av Högby IF) utan anmärkning. Det fanns gott om funktionärer som skötte varvräkningen. Enda klagomålet var gällande medaljerna som ej fanns på plats. Det hade blivit fel från leverantören.

10/8 DM i Marathon: Kontrollant var Gösta Gustavsson och marathonloppet som arrangerades av Högby IF hade samlat drygt 50 deltagare. Anmärkningsvärt var att samtliga deltagare var veteraner, alltå inte en enda senior. Banan var väl utmärkt och hade flera vätskekontroller. Det hela avlöpte bra utan anmärkningar.

17-18/8 UDM 17/15/14 år: Kontrollant Arne Olsson rapporterade om bra deltagarantal i F14 men dåligt i övrigt (trots detta blev det en liten ökning mot föregående år). För lite funktionärer men det hela avlöpte tillfredsställande. 80m häck fick löpas om då den sista raden var felplacerad. Diskus stoppades pga åskoväder och startades om nästa dag. Enligt regelboken gjorde funktionärerna rätt som började om tävlingen från början nästa dag. Speakern kunde varit mer aktiv men helheten var helt OK. Tävlingen arrangerades av IFK Växjö.

25/8 UDM Mångkamp 10-13 år: Skruvs IF var arrangör och Arne Olsson rapporterade. Något utdraget tidschema och högtalarna liksom banorna var dåliga. I övrigt var tävlingarna bra.

1/9 VDM Dag 2: AnnLis Hellsten rapporterade om en trevlig ny arena som dock ännu ej är helt klar. Iläggsringen till diskus/slägga skulle komma hem dagen efter tävlingen. Eltid saknades. Kastarna drabbades av långa väntetider då det ej fanns någon uppvärmningsplats. Prisutdelningen gick snabbt och effektivt till och tävlingen var bra, dock kunde fler ha varit med och tävlat. Arrangör var Villstads GIF.

8/9 Lag-DM Final: Kontrollanter var Thomas Karlsson, Gösta Gustavsson och AnnLis Hellsten. Finalen gick i Nässjö med IK Sisu som arrangör och två lag uteblev tyvärr i damfinalen. Alla använde inte klubbdräkt, varför? Protest inlämnades på 100m Män då en tredjeplats enligt den tävlande borde varit en andraplats. Då ingen eltid fanns på detta lopp avslogs protesten då tidtagarnas bedömning måste sättas i första hand. Lite farligt vid släggplan några gånger men tack vare alerta funktionärer kunde olyckor undvikas. Skyltningen vid de långa kasten var ej bra då det ej framgick vad linjerna stod för och resultattavlan var obemannad.

21/9 DM i Halvmarathon: Arrangerades i Jönköping av IK Hakarpspojkarna och kontrollant var Jan Svensson. Funktionärerna brast i uppmärksamhet vid andra varvet så att de tävlande fick stånga sig fram bland lördagsshoppande flanörer på gågatan. Det strulade vid prisutdelningen. Mycket trevlig bana liksom start- och målområde.

22/9 Lag-UDM Final: Villstads GIF var arrangör för ungdomarnas lagfinal. En mycket väl genomförd tävling och med beröm godkänt till arrangören. Extra plus för prisutdelningen som skedde gemensamt för alla. Nu fanns eltid som var inhyrd. Enda anmärkning gäller 200m där det i resultatlistan saknades vindangivelse. Kontrollant var Carl-Gustaf Nilsson.

Till kontrollant vid mångkamps-DM i Kalmar utsågs Carl-Gustaf Nilsson.

Rapport från GM och landskapsmatchen:
GM: Bra tävling, dock fick man ej deltaga i två + två grenar utan max tre grenar.
Landskapsmatchen: Arrangerande Wärnamo SK fick mycket beröm. Bra ledarinsatser av Mikaela Wieslander och Henrik Björkholm. Synd att grenarna diskus/slägga och långlopp/hinder kolliderade.

Ungdomskommittén

Kommentar angående fyra försök i teknikgrenar, detta fungerar mycket bra även om en och annan är emot.

Veterankommittén

Inbjudan till VEM har kommit och kan beställas av AnnLis Hellsten. Sista anmälningsdag är 31 december. Veterancupen är uträknad och finns här på hemsidan. Vid eve fel, kontakta AnnLis så att rättelse kan göras innan medaljutskick sker.

Utbildningskommittén

Ekonomin är oförändrad. 32 st är anmälda till ungdomstränarutbildning i Jönköping. Vi har fått 7 500,- att använda till ungdomsledare 18-30 år och  16 000,- till ett forum i Växjö. Ett tillägg till tidigare planerad utbildning då FC:s endagarsutbildning 14 år och äldre kommer att ske på fyra olika orter 02-03.

Anläggningskommittén

Två nya arenor i distriktet under 2002 är ett bra tillskott. Skruvs banor behöver upprustning vilket vi arbetar vidare med.

Finanskommittén

Vi räknar med ett preliminärt underskott på 40 000,- mot budgeterat +/- 0.