SM-TÄVLINGAR I GÄVLE OCH SÖDERHAMN

24aug: Lag-USM (17år) arrangerades i Gävle och hemmalaget Gefle IF segrade på poängen 149 före Västerås FK som hade 120.  Från vårt distrikt var FIK Kalmarsund och IFK Växjö på plats.  Kalmarsund var mest på allerten denna gång och tog hem bronset, också på 120 poäng men man hade färre grensegrar än Västerås. Fjolårssegrande IFK Växjö fick denna gången nöja sig med 7-e plats med sina 105,5 hopsamlade poäng.

Veteran-SM är alltid ett jättearrangemang. I år hade det förlagts till norrländska Söderhamn och hade - kanske just därför att det låg så långt norrut- inte så många starter som de senast föregående åren. Våra äldre friidrottsutövare från distriktet brukar hålla sig mycket väl framme vid VSM, men i år var det lite skralare, kanske av nämnda orsak.

Om vi räknat rätt i den digra resultatlistan så blev det 36 guld till Småland denna gången och det är fyra som tog vardera 4 guld. Dessa suveräna är Carina Palmquist, Villstads GIF i K40 som vann 100m, 200m, 400m och längd;  Anders Dahlström, Högby IF vann 800m, 1500m, 5000m och 10000m (det blir många avverkade meter på de tre dagarna) i klassen M45; Peter Hackenschmidt, Hakarpspojkarna i M60 kula, diskus, slägga och vikt samt Idolf Sandahl, Stensjöns IF som i klassen M85 var främst i kula, diskus, spjut och vikt.

Man har en poängberäkning också och i den ser vi att 13 småländska klubbar var på plats i Söderhamn och flest poäng bland dem samlade Högby in med 85p följt av Lekeryd-Svarttorp med 48p och IK Hakarpspojkarna som tog 46p. Valö IK var bästa förening totalt med hela 180 poäng.