TOLV SMÅLÄNDSKA GULD I SVENSKA SKOLMÄSTERSKAPEN

26 sep: Förra veckoslutet arrangerades Skol-SM i friidrott och man var tillbaka på anrika Stockholms Stadion på Valhallavägen. De två senaste åren har Gefle IF arrangerat, men vi tror att skolungdomarna trivs med att deras mästerskap äger rum på den plats som var OS-stadion 1912. Det var också rekorddeltagande i dessa tävlingar som från början hette "Skolungdomens hösttävlingar" för snart ett sekel sedan.

Ungdomarna som tävlar för sina skolor istället för sina klubbar är numera indelade i åldersklasserna 18+, 17, 16 och 15 år. De som vi betraktar som smålandsrepresentativa är de som tävlar för en till vårt distrikt ansluten klubb, andra distrikts ungdomar går i flera fall i skolor i Småland, men tävlar alltså för en klubb utom distriktet. Det var nio ungdomar i tolv grenar som fick kliva högst upp på pallen som svenska skolmästare denna gång, ett mindre SM till distriktet mot förra året.

Vilka var det då?  Jo i äldsta pojkklassen P18+, var det Daniel Lennartsson, Södra Vi IF som vann höjd på 1,98 och tresteg på personbästa 14,09 sant Eric Wretström, SK Graal som tog hem 2000m hinder på "perset" 6.06,30.  I F18+ klassen var det också en dubbelmästarinna, nämligen Sandra Fransson; IFK Växjö, som passade på att så här i säsongens elfte timma göra årsbästa på 1500m- 4.44,79- och på 3000m - 10.15,90. Klubbkamraterna Anna Wessman och Maria Bengtsson  vann varsitt guld, Anna i spjut med 49,17 och Maria kula på 11,93.

I pojkar 17 var det också en kille som tog två guld, då Johan Svensson från FIK Kalmarsund lämnade sina medtävlare efter sig på 400m, tid: 50,09 och på 800m med 1.55,5.Emil Svensson, IFK Växjö tog hem kula på 16,08, medan F17-klassen inte gav någon högsta pallplacering denna gången. Slutligen blev det två topplatser i P15 och F15, Marcus Nilsson, Högby IF som vann 800m på 2.01,85 och Frida Simfors, IK Hakarpspojkarna som på nya årsbästat 46,03 vann 300m häck. Detta ger sex skol-SM-guld till Kronobergs län, fem till Kalmar län och bara ett till Jönköpings län. Distriktets toppar finns alltså söderut.