Uppmaning - Aktivera nya IdrottOnline!
26 nov:
Riksidrottsförbundets framtagande av nya IdrottOnline ger inte bara idrottsföreningar tillgång till en gratis hemsida med många funktioner utan krav på kunskaper i HTML-kodning. Utöver hemsidan finns även flera administrativa funktioner, bl.a. ansökning av LOK-stöd och hantering av Idrottslyftsbidrag som fr.o.m. 2009 måste göras via IdrottOnline. Årsrapporter med kontaktuppgifter behöver i framtiden aldrig skickas till RF, SFIF eller SDF, utan man ser istället till att hålla sina uppgifter uppdaterade på IdrottOnline.
Inom friidrotten gäller även att IdrottOnline kommer att utnyttjas för att föreningar, SDF och SFIF ska ha ett gemensamt IT-system så vi manuellt eller automatiskt kan skicka och ta emot information oss i mellan. Exempel på detta är att till nästa inomhussäsong (2010) är planen att sanktionsansökningar, tävlingskalendrar och anmälningar till tävlingar görs genom IdrottOnline. Framöver kommer även gemensam hantering av resultat och statistik för föreningar, SDF och SFIF gå genom IdrottOnline.
I dagsläget är det 11st SmFIF-anslutna föreningar som aktiverat nya IdrottOnline. Ytterligare 13st har RFs gamla lösning, "KlubbenOnline", men behöver alltså gå över till nya IdrottOnline. Vid årsskiftet stängs gamla KlubbenOnline för uppdatering, även om sidorna kommer fortsätta vara tillänglinga för att kunna hämta information och sen lägga in på nya IdrottOnline. Tyvärr finns inget sätt att automatiskt överföra det man har på gamla sidan, utan manuellt jobb krävs. Övriga 70-80st SmFIF-föreningar uppmanas alltså också att aktivera nya IdrottOnline. Det finns dock inget som hindrar att man fortsätter använda sin nuvarande sida om man är nöjd med den och mest använder IdrottOnline till de administrativa funktionerna.
All information finns på www.idrottonline.se, SISU kör även kurser i detta, även om det är många föreningar som vill gå och kurserna därmed lätt blir fulltecknade. Eventuellt kommer SmFIF hålla i egen utbildning. Frågor går att skicka till markus.andersson@smfif.se, naturligtvis också till adressen som uppges på IdrottOnline, helpdesk@rf.se.