Nicklas Wiberg Årets Komet 2009
16 dec:
Kalmarsunds Nicklas Wiberg har utsetts till ÅRETS KOMET i småländsk idrott 2009. Bakom utmärkelsen står Sportjournalisternas Klubb Småland, Smålands Idrottsförbund och Swedbank. Medlemmarna i sportjournalistklubben röstar fram pristagaren.

24-årige Nicklas Wiberg kom under året sjua i tiokamp vid VM i Berlin. Under året har Nicklas Wiberg noterat personliga rekord i samtliga grenar som ingår i tiokamp och raderade i VM-tiokampen ut Henrik Dagårds svenska rekord från 1994.

Dessutom var även kandidat nr. 2 en friidrottare, nämlingen IFK Växjös 16 åriga stavhoppare Angelica Bengtsson, som under året bl.a. vann Ungdoms-VM. Omröstningsresultat:

1. Nicklas Wiberg, Friidrott Kalmarsund, 57p
  2. Angelica Bengtsson, IFK Växjö, friidrott, 35p
  3. Ellen Allgurin, Värnamo TK, tennis, 35p
  4. Oskar Henningsson, Gränna GK, golf, 15p
  5. André Petersson, HV 71, ishockey, 11p
  6. IFK Nässjös lag, dambandy, 4p
  7. Andreas Törnkvist, BTK Frej, bordtennis, 3p
  8. Karin Alkstedt, Westerviks Segelsällskap Wikingarna, 1p
  9. Viktor Hallrup, Växjö MS, motorsport, 1p

Två gånger tidigare under utmärkelsens 21 åriga historia har priset tillfallit friidrottare: 1992 då IFK Växjös medeldistansare Patrik Johansson fick priset, och år 2000 Carolina Klüft.