Svenska Cupen/Lag-SM-kval och GötalandsCupen
18 maj:
I söndags gick ett antal serietävlingar i olika divisioner. Högst upp handlade det om Svenska Cupen, även kallat "Lag-SM-kval" då det är nivån under Lag-SM, denna är uppdelad i Grupp A och Grupp B, där IFK Växjö arrangerade den senare där också de fem småländska lagen på denna nivå ingick. IFK Växjö själva hade ett damlag och ett herrlag som båda lyckades vinna klart, herrarna t.o.m. riktigt överlägset, och de kvalade således tillbaka in till Lag-SM i höst. Båda lagen var uppe i Lag-SM även ifjol, men kom då sist med båda lagen och åkte ner, men kvalade nu alltså tillbaka. Nu fick man göra några undrantag från sin 18års-policy och starta med några ungdomar för att få ihop lag. IK Hakarspojkarna hade också ett dam & herrlag och de lyckades med knapp marginal på båda sidor hålla sig kvar i Svenska Cupen. Herrlaget låg en bit bakom övriga lag tillsammans med IK Sisu, där de båda försökte undvika sistaplatsen som innebär nerflyttning till seriesystemet på regionnivå, GötalandsCupen Div 1. Först i den avslutande stafetten avgjordes det till Sisus nackdel. IKHPs damer var mer mitt i fältet, men här var det jämnt mellan alla lag utom Växjö i täten. En 4e-plats blev det tillslut, inte mer än 3p ifrån sistaplatsen och 6p upp till 2an.

Svenska Cupen/Lag-SM-Kval, Grupp B
MÄN   KVINNOR
1 IFK Växjö 91p   1 IFK Växjö 76p
2 IFK Lund 79p   2 IFK Lund 65p
3 GoIF Tjalve 69p   3 Mölndals AIK 60p
4 Mölndals AIK 53p   4 IK Hakarpsp. 59p
5 IK Hakarpsp. 42p   5 IFK Helsingborg 57p
6 IK Sisu 40p   6 Åhus FIK 56p

Nere i Götalandscupen körs det varje år två matcher där poängen från de båda matcherna läggs ihop, så helgens tävling är bara ställningen efter första halvlek. Andra matchen går 19 juni i Karlshamn för Div 1 M/K och Tranås för Div 2 M/K, arrangör för Div 3 är ej klar i dagsläget, men där finns inget Smålandslag.

I Division 1 M/K som gick i Motala hade FI Kalmarsund både ett herr & ett damlag, bäst gick det för herrarna som ligger 3a efter första matchen, damerna ligger förvisso näst sist, men har bara några få poäng upp till 3e-platsen, och då IF Udd gjort dåligt ifrån sig ser det ut som Kalmarsunds båda lag kommer klara sig kvar i Div 1.

I Division 2 M/K som gick i Jönköping har Småland hela 6st lag och det ser bra ut för Högby IFs herrar och Tranås AIFs damer som båda leder efter Match 1 och avancerar till Div 1 nästa år om de håller ställningarna i Match 2. Hovslätts IK har både ett dam och herrlag här i Div 2 som nu båda blev 3a och ser ut att ligga kvar på denna nivå i seriesystemet. Samma gäller för Villstad GIFs damer som ligger 4a. Däremot gick det dåligt för IK Sisu även på damsidan, förutom att herrarna åkte ner från Svenska Cupen ser det nu ut som att damlaget åker ner till Div 3, visserligen återstår match 2 innan det är klart, men de ligger nu sist med 10p upp och så mycket tar man normalt inte in om inte något av de andra lagen skulle låta bli att starta i match 2.

Division 3 avgjordes på två ställen Div 3 Män och Div 3 K, Södra i Olofström och Div 3 K Norra i Linköping. Här hade vi som sagt inget småländskt lag, vilket kan ses som något positivt, ifjol hade vi flera som nu gått upp, Tranås damer som nu verkar fortsätta raka vägen genom tvåan upp till ettan, Villstads damer och Hovslätts herrar.

Götalandscupen Match 1 av 2
Div 1, Män   Div 1, Kvinnor