Terräng-DM i härligt vårväder
10 april:
Igår startade mästerskapssäsongen utomhus med Terräng-DM i Kalmarsundsparken vid Kalmar Slott. Högby IF var arrangör, vädret var härligt och deltagandet var bra, 164 st starter mot 146 & 161 de två senaste åren. Därtill positivt att så gott som alla snabba löpare i distriktet denna gång ställde upp, så är det inte alltid. På manliga sidan var hemmalöparen David Nilsson helt överlägsen på 12:18, Växjös Fredrik Johansson (skadad) är enda löpare i distriktet som kunnat utmana honom, annars i särklass med sina 1:05 på halvmaran i vintras och bästa svensk i Lidingöloppet i höstas.

Fanny Ek, Josephine Ambjörnsson och Olivia Bergvall. Foto: Markus A.

På damsidan gjorde en trio upp om medaljerna, fjolårets DM-segrarinna på både korta & långa terrängen, Fanny Ek från Tjust Bike & RC, ställdes mot Villstads Josephine Ambjörnsson som vann Barcelona Marathon på 2:45 för en månad sedan, samt Oskarshamns Olivia Bergvall som tog K22-brons på Terräng-SM ifjol. Fanny drog lägsta strået och vann på 14:37, strax före Josephine 14:41, sannolikt gynnad av sträckan som nog var i kortaste laget för Josephine, medan Fanny även vunnit IDM 3000m i vintras och haft 10:01 på ISM. Olivia hade fått släppa lite tidigare och tog bronset på 15:06.

Trots att Sofie Barkstedt med 15:21 även ordnade 4e-platsen till OSK och att Villstads Amelie Andersson var 6a på 15:49 (även F19-1a) hade ingen någon tredjelöpare som räckte till, utan Glasrikets RC tog hem lagsegern med både OSK, IKHP och SK Graal inom nära bakom sig.

Återgår vi till manliga sidan spurtade SK Graals Carl Bladh-Johansson och IK Sisus Frederick Karlsson hem silver & brons på 13:04 & 13:06, Frederick även M40-1a. Markus Andersson hamnade precis utanför pallen som fyra på 13:10, men ingick i Högbys överlägsna segerlag tillsammans med David och 7an Tomas Olsson. Okarshamn tog lag-silvret men annars fortsatt Högby-dominans då deras andralag tog brons och tredjelaget var fyra. Lägger man till två juniormedaljer, åtta ungdoms-medaljer och sju veteranguld innebar det att Högby IF fortsätter vara klart bästa klubb vid terräng-DM, denna gång med 84p till Eric Walls vandringspris. Oskarshamns SK tvåa med 34p och SK Graal fick ihop 29p.

Några fler snabba klassegrare som kan nämnas är Växjös Pontus Johansson, 6a totalt och P17-1a, Sebastian Lundberg Ljungby vann P19 (9a totalt), K40-segrarinnan, Graals Annika Bardh sprang också snabbt, 8a totalt. Växjös Linn Bengtsson var placeringen före samtidigt som hon vann F14, slutligen ett flertal ungdomssegrar för SK Graal, F17 Jenny Biesert, P14 Anton Wretström, P13 & P12 Cedrik & Cesar Aagaard.