Götalandscupen 2011, match 1
26 maj:
I söndags gick första matchen i Götalandscupen. Tre divisioner finns, och ovanför Div 1 ligger Svenska Cupen, eller Lag-SM-kval som det oftare kallas, och sen högst upp Lag-SM. I Götalandscupen har man två matcher varje år och poängen från de båda matcherna läggs ihop till årets resultat, första & sista lag flyttas sen upp/ner till nästa år. Lag-SM-kvalet är indelat i Grupp A och Grupp B, segrande lag i respektive grupp kvalar in till Lag-SM som avgörs senare samma år. De två sista lagen i Lag-SM åker sen ner till A & B och får försöka kvala in igen året därpå, medan de fyra bästa lagen stannar kvar i Lag-SM.

13st smålandslag är i action i år, IFK Växjö brukar ligga främst och har de senaste åren kvalat in till Lag-SM med både sitt herrlag och damlag, men haft svårt att ta en av de fyra främsta placeringarna så de är direktkvalificerade till året därpå. Damlaget har dock vunnit fyra gånger tidigare på 2000-talet, men tappat lite mark nu. Liksom Götalandscupen avgjordes Grupp A i söndags, men Växjö är med i Grupp B som körs nu på söndag. Samma gäller för IK Hakarpspojkarna som också är uppe i Lag-SM-kvalet med både ett herr- och damlag.

Nere i Götalandscupen har vi fem lag i Division 1. Bäst går det för Tranås AIF:s damer som från inget lag alls tidigare vann Div3 -09 och Div2 ifjol, och faktum är att man nog redan nu kan ta ut Div1-segern i förskott då de leder riktigt stort efter första matchen! FI Kalmarsund:s damer var tidigare uppe på Lag-SM-kval-nivån flera år tidigare, men har de tre senaste hållit sig i Div 1 och ser ut att fortsätta så. På herrsidan är senariot liknande för IK Sisu som också tidigare varit uppe ganska många år i Kvalet, men nu sen ifjol halkat ner i Div1. Högby IF har bara deltagit några år och då mestadels i Div2, men efter fjolårets seger har de kommit upp i Div1 där de verkar hålla sig kvar. Femte Div1-laget i år är FI Kalmarsund:s herrlag som trots svaga poäng kommer klara sig kvar i divisionen tack vare att Norrköping ej ställde upp. Var liksom Högby nere i trean för några år sedan.

I Division 2 håller Hovslätts IK till med både dam- och herrlag. Damerna var uppe i ettan för några år sedan och nu har de precis som Tranås tagit en så kraftig ledning i Match1 att det sannolikt blir uppflytt till Div1 nästa år. Herrlaget har inte lika starka meriter från tidigare år utan är ganska nystartat, men gick direkt upp till tvåan och har varit med och fajtas om de främre platserna även om segern och uppflytt inte riktigt ligger inom räckhåll som det ser ut nu. Även Villstads GIF har här ett damlag som precis som HIKs herrar bara har några få år på nacken och nu etablerat sig i Div2, inte heller de har häng på uppflyttningsplatsen som det ser ut nu utan ligger närmare risken att trilla ner i trean igen, inte i år då IF Udd DNS:ar, men kanske nästa år.

Avslutningsvis Div3 (Män + K södra | K norra) där Alvesta FI har ett nystartat herrlag, ligger bra med i toppen och har god chans på uppflyttning om de lyckas lyfta sig ett snäpp i andra matchen, som går 12 juni för alla tre divisionerna.

Götalandscupen 2011, Match 1 av 2
Div 1, Män   Div 1, Kvinnor