DM i Castorama - Deltagarmässigt jätteras
12 okt:
I helgen som gick hade de Castoramor som arrangerades DM-status, men om detta lockat till intensiv aktivitet ute i distriktet de senaste sju åren blev årets DM i Castorama inte alls lika omfångsrikt. Främst saknades fjolårets två största Castorama-klubbar Tranås & Sisu, som då haft 22-23st deltagare var, men nu inte deltog med en enda. Tranås arrangerade visserligen, men helgen innan och utan att söka dispens för det som ifjol. Även Kalmarsund, Högby och Oskarshamn arragerade ifjol, men inte i år. En synpunkt har inkommit att inte bara ha DM-status på en helg, utan 2-3st. Vad tycker ni?

Bästa klubb blev nu Villstads GIF, som sett till antal deltagare och poängsumma i lagtävlingen ungefär matchades av Lekeryd-Svarttorp SK, medan Bottnaryds IF ungefär matchade dem sett till poäng till Eric Wall.

Individuellt dock bättre resultatnivå än ifjol på de manliga medaljörerna, lite svagare på kvinnliga sidan. Bottnaryds Robert Melin vann trots att han genomfört sin serie utan anstats/rotation, poängsumman 2.613p var dock en bit ifrån de 3.190p han vann med för två år sedan. Både silver & brons gick till Hovslätts IK genom Anders Eriksson (2.528p) och Pontus Bjärkvik (2.458p) som inte deltagit tidigare (Anders), respektive vann ifjol (Pontus).

På damsidan vann Villstads Moa Eskilsson på 2.580p före IK Hakarpspojkarnas Anna Ek på 2.331p, de var 4a & 3a ifjol, samt 2a & 1a för två år sedan. Årets bronsmedaljör, Växjös Malin Johansson, har å andra sidan inte varit med sen hennes 7e-plats 2008 och fick ihop ungefär samma poäng nu (1.908p), men placeringen blev alltså klart bättre.