Stora DM-helgen i Jönköping
3 juni:
Nu lördag-söndag har Jönköpings Friidrottskrets arrangerat vår Stora DM-helg på Råslätts IP i Jönköping. Friska vindar i kombination med drygt 10°C gjorde att det kändes ganska kallt, även om solen tittade fram bland molnen då och då och vi slapp regnet som härjade längre norrut.

Med 680st föranmälda och sannolikt något fler efteranmälda än antalet strukna kan vi preliminärt räkna med över 700 starter, vilket inte gör DM-helgen till någon jättetävling med absoluta mått, startfälten kunde absolut vara bredare i de flesta klasser och grenar, och vi behövde inte heller trängas på läktaren, men jämfört med antalet starter i samma klasser och grenar ifjol (552st) och året dessförinnan (611st) är det faktiskt en ganska stor ökning!

För 17års-klassen gällde DM som kval till Distriktsmatchen mot Danmark och Skåne, som går 18-19 augusti strax utanför Köpenhamn. Efter att ha pratat runt med ett flertal aktiva, ledare och föräldrar visar det sig dock att vi har missbedömt läget och att fler än vi räknat med prioriterar DN Galan Youth, som går samma helg, före denna match. Då antalet aktiva i aktuell ålder inte ens totalt handlar om någon jättegrupp att välja och vraka ur, och det inte blir roligt för någon att åka med ett ihopskrapat reservlag med de som kan tänka sig att vara med ska vi nu kolla med Danmark och Skåne om vi inte kan ändra datum. Vi återkommer naturligtvis med besked.

I övrigt gäller DM även som underlag för några av våra vandringspris, närmare bestämt Sprint- och Kastpokalerna. Vi återkommer under veckan som kommer med summering och analys här, även för övriga invididuella grenresultat, klubbarnas insatser mot varandra inkl. poäng till Eric Walls vandringspris, samt ett fylligt fotoalbum från DM-helgen...

Nästa år kommer DM-helgen gå i Växjö. IFK Växjö har redan meddelat att de inte vill ta hela arrangemanget själva, så vi inriktar oss på ett samarrangemang precis som det varit i Kalmar ifjol och i Jönköping nu, främst mellan IFK Växjö och övriga klubbar i Kronobergs län förstås, men övriga klubbar får gärna också bidra med viss funktionärsinsats.