Långa Terräng-DM, Södra Vi - Rekorddeltagande!
27 sep:
I söndags gick Ulfveloppet i Södra Vi där för för femte året nu hade lagt in Långa Terräng-DM. Detta har gett betydligt fler deltagare än när seniorernas långa sträcka var inlagd i vårens Terräng-DM fram t.o.m. 2007. Kvinnliga sidan ökar mest, tittar man bara på de manliga starterna är det fortfarande några år på 1980-talet som överträffar årets.

I täten gjorde Ålem OK:s Anton Elmström och Högby IFs Gustav Milesson upp om segern, Anton behärskade terrängstigarna bäst och kunde bygga upp en halvminut i segermarginal 40:35, vs 41:05. Första DM-guldet för Anton. IK Hakarpspojkarnas Magnus Gyllemark trea på 41:56.

På damsidan där man sprang 8km hade IK Hakarpspojkarnas Linnéa Evö ledningen större delen av loppet, men blev omspurtad av Glasrikets RC:s Terese Friman på upploppet, tider 34:21,8 vs 34:22,1. Bronset gick till Frida Danielsson från Hultsfreds LK med tiden 37:29.

Tävlingen inkluderade även tremannalag där Högby IF vann klart på både dam- och herrsidan och tog även lagbronset på damsidan. IKHP & Ålem tog silver & brons på manliga sidan, medan damsilvret gick till Hultsfreds LK.

Högby IF blev också klart bästa klubb med 42p till Eric Walls vandringspris, vilket nu gjorde att de till slut gick ifatt och förbi IFK Växjö i toppen. Växjö ledde annars med flera hundra poäng i somras, men Ölandsklubben har i tävling efter tävling minskat luckan. Växjö kan dock tänkas återta ledningen efter Lag-UDM-finalerna nu till helgen, sen blir Växjömaran och Castorama avgörande. IKHP ligger trea i sammandraget med stora luckor både upp & ner så i det sammanhanget gjorde deras 19p från lång-terrängen inte så stor skillnad. Det gjorde det däremot för Hultsfreds LK (20p) och Ålems OK (14p) som i och med dessa poäng klättrade flera placeringar.