Rapport från Smålandsidrottshistoriska sällskaps årsmöte
17 maj:
Från Christer Svensson, statistikkommittén/SmFIF. Mötet hölls söndagen 12 maj på Guldfågeln arena i Kalmar.

Här syns SmålandsIdrottens ordförande Bodil Fager-Bergquist, hennes man Kenth och Arne Lundblad på Guldfågelns läktare. Foto Christer Svensson.

En månad innan årsmötet nådde vi målet 1000 medlemmar, en milstolpe. Rolf Sunesson fick blomma och tackkort som nr 1000.
Det var en heldag på Guldfågeln arena för de 40 årsmötes-deltagarna.

Vi fick information om Dam EM i fotboll 2013 som spelas på flera orter. Kalmar är en av dem. Det är ingen slump att Kalmar blev utsedd till årets idrottsstad i Småland. I en undersökning är Kalmar rankade som nia i Sverige på att satsa på idrott och turism.

Vi blev uppdelade i två grupper på rundvandringen i arenan som var uppskattad. Vi fick se kontrollrummen där de med ca 30 videokameror bevakar arenan. Främst filmas det mot bortalagets ståplatspublik. Där man kan zooma in en liten text i publikhavet med åskådare på en jacka. Omklädningsrum och gym såg vi med men vi fick inte beträda gräsmattan. I ett hörn är det mest skugga för det mesta varför gräset växer sämst där.

Därefter gick vi över till årsmötesförhandlingarna där vice ordförande Allan Svensson vant ledde mötet. Hedersordförande Owe Svensson hade haft en lätt uppgift i år i valberedningen där valberedningen föreslog omval på samtliga poster. Och så blev det med. Ett lugnt möte med andra ord.

Jan-Åke Dellberg fick förnyat förtroende att leda sällskapet som nu går in på sitt 25 år sedan starten. Som ledamöter på två år omvaldes Allan Svensson, Thomas Franzén och Siv Bergander. Valberednigen med Owe Svensson och Anders Källström fick förnyat förtroende ett år till. Några motioner hade inte inkommit eller förslag.

Sedan hösten 2012 har Anders Johansson, Smålandsidrotten, på uppdrag skött kassörsjobbet. Lite märkligt kan tyckas då han inte ingår i styrelsen.

Medlemsbladet Småländska Idrottsminnen som utkommer med 3 nr om året med dess redaktionskommitté fick förnyat förtroende. Styrelsen har haft tre protokollförda sammanträden under året som gått. Kaféträffar är något som sällskapet satsar hårt på. Markaryd är en uppstickare med många kaféträffar sista året. Men det finns vita fläckar på kartan där aktiviteten är för låg. Hela 141 medlemmar och 10 föreningar har blivit uppvaktade under året som fyllt jämnt. Under 2013 förväntas det rekordet att slås. Hemsidan på internet kan dock bli bättre.

Gösta Lander som avgått från styrelsen hade sammanställt verksamhetsberättelsen med den äran liksom budgeten. Bägge godkändes och revisorerna gav styrelsen ansvarsfrihet för det gången året.

En god lunch intogs innan det var avspark mellan Kalmar FF – AIK. Det finns gott om plats för mat och dryck i arenan. En liten scen var uppbyggd där Kalmar FFs tränare Nanne Bergstrand blev intervjuad inför matchen. Det var dock inte i den sal som vi åt i. Men kan även välja att sitt ute och äta och se matcherna. Över 30 av sällskapets medlemmar stannade kvar och såg Kalmar FF vinna med 2-1 mot AIK. I och med att vi var så många fick vi 80 kr rabatt på biljetten. I solskenet satt vi på läktaren närmast hemmalagets supportrar. De sjöng under hela matchen och Kalmar spelarna gjorde vågen efter slutsignal framför supportrarna. Vilket uppskattades så klart.