Rapport från Veterankonferensen 25-26 april på Bosön
27 april:
Ronny Krönvall rapporterar från mötet.

Anna Ek, Peter Hackenschmidt och Ronny Krönvall.

17 deltagare från hela Sverige.

Svenska Veteran förbundet styrelse har två ledamöte från Småland Peter Hackenschmidt och Anna Ek båda från IK Hakarpspojkarna. Anna är dessutom Sjukgymnast och arbetsterapeut med inriktning på idrottsskador.

Ivar Söderlind berättade om problemen med de internationella organisationernas och deras ovilja att tydliga regler. Han på visade flera fel i den nya regelboken 2014.

• Sid 255. 2,1,4. M80+ Kula 3 kg
  • Sid 255. 2,1,4. Alla män max kul diametern 130 mm
  • Sid 272. 2,1,10. K75 750 g diskus max diametern 182 mm
  • Sid 284. 2,1,7, M80+ Slägga 3 kg
  • Sid 284. 2,1,7. K75+ Slägga maxlängd 1195 mm
  • Sid 299. 2.1.7. K60 - K70 500 g spjut.

Det diskuterades om fotograferingen. För minderåriga som är med på fotografiet krävs tillstånd av målsmän. I övrigt ska det stå i Regelboken. Mikael säger att när man anmäler sig till en tävling ska det framgår, att man givit sitt tillstånd för fotografering. Han säger att det inte behövs när det inte stå persons namn. Fotografen har rätt till sin egen bild.

European Veterans Athletic Association EVAA har bytt namn till European Masters Athetic EMA.

Erik Åke pratade om Elitmärket.

Mötet beslutade om att det ska arrageras IVSM i Femkamp.

De olika distrikten redogör för sin verksamhet, och tydligt att Småland utmärker sig på så vis att vi har bäst kontakter med veteraner, har flest klubbar och skickar in flest resultat.

Peter Hackenschmidt pratade om hur veterans bör ha fokus på träningen om fyskisk och psykisk planering.

Anna Ek pratade om Åldrandet och träning. Som sjukgymnast och arbetsterapeft med inriktning på idrottskador. Synnerligen intressant.

Mikael Magnusson redogjorde för Veteran statistiken som han har jobbat med sedan många år, det ska innehålla alla arena resultat. Mycket intressant. www.friidrott.info/veteran Johan Löfstedt i statistik kommittén delta också i arbetet.

/Ordförande. Ronny Krönvall Småland fif veteran kommitté.