Götalandsseriens första match, alla tre arr inom Småland

6 juni:
Igår avgjordes första matchen av två i Götalandsserien, liksom tidigare är den uppdelad i tre divisioner och det brukar arrangeras en match per division innehållandes både män och kvinnor. Tre matcher alltså, och faktiskt gick alla tre inom Småland denna gång, Division 1 i Jönköping, Division 2 i Kalmar och Division 3 i Ljungby.

Götalandsseriens andra match är tänkt att köras 13 aug, men ännu har faktiskt ingen arrangör tagit på sig detta i någon av divisionerna. Utgår vi ändå ifrån att det kommer bli en andra match så läggs poängen ihop och vinnarna i respektive division flyttas upp till nästa år, sexorna flyttas ner (gäller div 1 & 2).

12st Smålandslag tävlade, och börjar vi med Div 1 så har Hovslätts IK både ett manligt och kvinnligt lag här, bäst ser det ut för kvinnorna som ligger 4a, men poängmässigt närmare toppen än botten. På manliga sidan ser det sämre ut där de ligger 5a ganska nära den "farliga" sistaplatsen som innebär nerflyttning. Även om de skulle hålla ställningarna i match 2 blir det nog ett Smålandslag som flyttas ner då IK Sisu är de som nu ligger sist. Ett tredje manligt lag här är IK Hakarspojkarna som ligger mitt i ungefär som 3a. Jämfört med ifjol inget nytt för de tre manliga lagen, däremot kommer Hovslätts tjejer uppifrån Lag-SM-kvalet.

I Division 2 som gick i Kalmar ser det riktigt bra ut, Kalmar SK själva lyckades vinna både manliga och kvinnliga matchen, männen dessutom med stor poängmarginal att de inte bör kunna tappa försprånget även om de gör en svagare insats i andra matchen. Således ser det ut som att de som kommer från Div 3 ifjol nu passerar rakt igenom Div 2. Även kvinnorna gjorde en bra match på hemmaplan då de var 4a i Div 2 ifjol. Dessutom är det Smålandslag på båda andraplatserna också, FIK Färjestadens män har också precis flyttats upp från Div 3, och samma gäller faktiskt även för Högby IFs kvinnor, som nu kom 2a på damsidan. Klart frammarch för fyra Smålandslag alltså. Deltog i denna match gjorde även Habo FIF-04s män, som kom 4a men poängmässigt nära 2a-platsen, och IK Hakarpspojkarnas kvinnor, som dock ser ut att flyttas ner då de kom 6a med ganska många poäng upp till 5e-platsen, så det blir svårt att hämta igen i match 2.

Avslutningsvis Division 3 i Ljungby där arrangörsklubben var ensam från Småland med lag, men då i både manliga och kvinnliga. Damlaget strax över medel som delad 2a, dock många poäng bakom Örgryte, medan manliga laget ligger strax under medel som 6a av 8st anmälda. På damsidan hela 10st anmälda, men tre som ej kom till start, däribland Färjestaden.

Division 1 (Jönköping)
1. IFK Lund 74p   1. Lerum Friidrott 71p