Sverige på fötter - onsdag 7 juni kl. 18-19

12 maj: De senaste åren har Svensk Friidrott förstärkt sitt engagemang och arbete för att tydligare inkludera lång/motionslöpning i friidrotten, bl.a. genom att starta upp "Svenska Löpare" - www.svenskalopare.se - där enskilda löpare kan söka efter (sanktionerade) lopp att springa, söka efter registrerade löpargrupper att springa tillsammans med på den lokala orten (föreningar kan registrera sig), samt få olika typer av tips kopplat till löpning, träning, skador, kost, m.m. genom att klicka runt bland många olika artiklar. Andra delar handlar om fortsatt utveckling av Svensk Friidrotts Löpledarutbildning, arrangemang av seminarier och erfarenhetsutbyte mellan långloppsarrangörer, nya guider och träningsmaterial, kvalitétsstämpeln "Godkänt lopp" för långlopp sanktionerade av Svensk Friidrott, m.m.

En del i Svenska Löpare är också manifestationen för folkhälsan att en gång om året under en gemensam timma få "Sverige på fötter" genom att alla friidrotts-föreningar som vill arrangerar någon form av fysisk aktivitet, gärna löpning, riktat mot allmänheten och utan anmälan eller avgift. Detta hade premiär ifjol och blev en succé med ett 50-tal föreningar runt om i landet, 10-tusentals deltagare, stort medialt intresse och många la även upp sina egna bilder på sociala medier under #sverigepåfötter.

I år är det dags igen onsdagen 7 juni kl. 18-19. Haka på! Inbjudan 2017 >> Frågor går att ställa till projektledaren Inga-Sarah Lindholm och av henne kan man även beställa material till sin aktivitet.