Lag-SM-kval och Götalandsserie match 1
26 maj:
Igår avgjordes Lag-SM-kvalet, där vinnarna får vara med i Lag-SM-finalen 7 juli i Borås, och första matchen av två i Götalandsseriens tre divisioner. Andra matchen går 19 aug. Antalet Smålandslag är hela 15st, klart fler än vi haft under 2000-talet, dock oförändrat antal mot ifjol men med skillnaden att Habo FIF-04 strukit sitt manligt lag i div 2, istället ställer de upp med ett nytt damlag i div 3, Oskarshamns SK har också ett nytt damlag i div 3, och Ljungby FIK ställde ifjol upp med ett herrlag i div 3 men avstår nu.

Växjös båda lag, varav damlaget vunnit Lag-SM-kvalet!

Annars glädjande att IFK Växjö nu igen lyckades kvala in till Lag-SM-finalen genom att vinna kvalet med sitt damlag! Endast 2p före Tjalve. De hade även ett manligt lag som placerade sig bra som 2a, dock stor poängmässig lucka upp till vinnaren Ullevi FK. Högby IF har också ett manligt lag här uppe på Lag-SM-kval-nivån, som lagom klarar sig kvar som 5a.

Hovslätts IKs damlag som tagit ledningen i division 1.

I Götalands division 1 lyckades Hovslätts IK vinna första matchen på hemmaplan med sitt damlag, håller de ställningarna i match 2 flyttas de upp till Lag-SM-kval-nivån nästa år. Deras manliga lag ligger sämre till som 6a och riskerar nerflyttning om de inte lyckas bättre i andra matchen. Samma läge för Högby IFs damlag. Här har även IK Sisu och Kalmar SK varsitt manligt lag som ligger mitt i fältet, möjligtvis att Kalmar får se upp för att tappa till 6e-platsen i match 2.

I Division 2 var Kalmar SK nära att vinna med sitt damlag ifjol, och möter nu tufft motstånd av Örgryte IS och ser ut att få nöja sig med 2a-platsen även i år. IK Hakarpspojkarna har både dam- och herrlag på denna nivå där damlaget tyvärr ligger sist med ganska mycket poäng upp och herrarna mitt i fältet som trea. Ljungby FIK:s damer som flyttats upp från div 3 ifjol klarar sig kvar som fyra (5an & 6an i div 2 flyttas ner) och likadant ser läget ut för FIK Färjestadens manliga lag.

Nere i division 3 trevligt med två nya damlag som sagt från Habo FIF-04, som ligger delad 3a, och Oskarshamns SK som ligger 7a av 8st lag.

Män     Kvinnor

Lag-SM-kval i Linköping