Kraftmätningen - kvalmatcherna avklarade, Växjö till final
20 juni:
Under perioden 20 maj - 18 juni gick sju kvalmatcher i Kraftmätningen runt om i landet. Detta är alltså en tävling för 15års-klubblag. Ljungby FIK arrangerade en av matcherna 18 juni och där deltog de själva med ett flicklag samt IFK Växjö med ett mixlag. Dessa två klubbar har deltagit flitigt i denna lagtävling, Växjö samtliga år sedan starten 2006 men de senaste åren har de blivit allt mer ensamma inom Småland, tidigare var det ofta fler och toppnoteringen var 2008 då hela 8st Smålandslag deltog.

IFK Växjös lag fick ihop 3e högsta mixpoängen i landet och är klara för final.

Reglerna för avancemang är att de sju vinnarna i respektive kvalmatch går till final, och därutöver ytterligare 9st mixlag med högst poäng, dvs totalt 16st mixlag. Därtill finns det plats för 4+4st rena flick+pojklag, också baserat på poäng.

Nu när alla kvalresultat är sammanställda står det klart att Växjös lag går vidare till final, de var 2a efter MAI i kvalmatchen på 28.352p = 3e högsta mixpoängen bland samtliga klubbar och allra högsta bland icke kvalsegrare. Däremot räckte Ljungbys flickpoäng 6.269p inte riktigt, det sista flicklaget till final hade 8.081p. Finalen går 2-3 sep i Täby.