Brittatorp Träningsklubb 75 år
20 nov:
I lördags firade Brittatorps TK 75 års-jubileum och SmFIF hade två representanter på plats. Christer Svensson har skrivit ihop en rapport från jubiléet och BTKs historia:

Arne Lundblad och undertecknad representerade Smålands Friidrottsförbund när Brittatorp TK från Kronoberg fyllde 75 år. Deras klubblokal Viljan var välfylld, närmare 60 personer kom, lördagen den 18 november. Vi höll varsitt litet tal när vi överlämnade blommor och diplom där 500 kr öronmärks till BTKs ungdomsverksamhet.

Mitt under andra världskriget bildades klubben och första protokollet är daterat till den 9 juni 1942. Gustav Jansson, som var drivande till föreningens bildande, blev dess första ordförande. En post han hade fram till 1947. Klubben startade med 30 medlemmar, en siffra som aldrig understigits. Rosa Johansson var med från start och hennes far, Sågverksägaren, Adolf Johansson möjliggjorde att BTK klubbstuga stod klar redan hösten 1945.

Till 30 års jubileet var det förnämliga elljusspåret på 2,5 km klart. Tyvärr ödelades klubbstugan av brand. Men med goda krafter återuppbyggdes klubbstugan, med dess namn Viljan, snart igen. En fin jubileumsskrift i flera färg och svartvita foton tags fram lagom till 75 årsfesten. Det var uppskattat och samtliga festdeltagare fick med sig varsin skrift hem.

Brittatorps TK:s ordförande Åke Lundberg. Foto: Crister Svensson.

Dagens ordförande Åke Lundberg hälsade alla välkomna och höll ett uppskattat tal. Åke är den som suttit längst på posten, han tillträdde som ordförande redan 1998. Glädjande att hela fem före detta ordförande var på plats där Arne och undertecknad kom att sitta bredvid Bengt Gummesson som var ordförande 1962-1965 respektive år 1982. Intressant, tyckte vi, att Bengt varit med som junior i Växjö AIS och tog ett lagbrons för vais på 10 km. Även om jag gått bet på att hitta de uppgifterna bland mina dokument.

Den goda buffén kom från Lammhult (nästan som tidigt julbord) och var uppskattad. Innan den varma ostkakan serverades som efterrätt han vi sjunga ett antal sånger från sånghäftet som tagits fram kvällen till ära. Peje Johansson var på plats och underhöll vilket var mycket uppskattat. Dansgolvet var välbesökt av många danssugna.

Brittatorps största och mest framgångsrika arrangemang var SM i Orientering 1985 med Natt SM och budkavle SM. Redan 1980 började förberedelserna som samordnades tillsammans med Växjö OK.

En del tror att TK står för Tennisklubb men att TK betyder träningsklubb torde var unikt i Sverige. Själv sprang jag de flesta upplagorna av Pingststafetten från 1990, inte heller Arne missade speciellt många. Att få ut alla löpare till rätt sträcka var en merit i sig. Brittatorp TK har sysslat med en mängd olika idrotter genom åren. Fotbollen var först på plats. Bordtennis en annan idrott. Allan Hall, en av de största eldsjälarna i klubben, åkte sitt första Vasalopp 1963. Vasaloppet har varit och är än idag en stor begivelse för många i klubben. Idag är Vidingehem triathlon en populär tävling i klubbens regi. Med nya krafter i styrelsen och ett stort antal nya medlemmar ser det idag ljust ut för BTK.
Vi önskar dem lycka till mot nya jubileumstillställningar.

/Christer Svensson, Smålands Friidrottsförbund