Rapport från vårat Årsmöte i Växjö
24 feb:
Idag har vi haft årsmöte i Växjö. Enligt deltagarlistan närvarade totalt 21 personer, 12 föreningsombud från 10 olika klubbar och därtill SmFIFs styrelse, enskilda inom kommittéerna, revisorn samt Bodil Fager Bergquist som även i år ställde upp som mötesordförande. En parentation hölls för Nils-Erik Athler 1937-2018. Minnesord 2018 och "En Småländs eldsjäl" skriven år 2000.

Mötet gick igenom fjolårets verksamhetsberättelse och bokslut, som godkändes, beviljade styrelsen ansvarsfrihet och fortsatte sen med presentation och diskussion om 2018 års verksamhet. Planerade utbildningar och läger presenterades och finns på UC Småland / Blekinges hemsida. Lite extra prat om Föräldrarutbildningen. Ungdomskommittén nämnde bl.a. att det var tunt med anmälningar inför IGM 13-14år i Varberg 10-11 mars, endast 39-40st aktiva och särskilt tunt på pojksidan, vilket åter igen drog upp diskussionsämnet om barn / ungdomar som tränar friidrott men som inte vill tävla. På veteranfronten berättade Ronny bl.a. att Veterancupen från och med 2018 även kommer inkludera sträckorna 100m & 200m. Statistikkommittén jobbar nu med det sista inför utgivning av en tryckt Smålands-Bästa 2017, utdelning planeras nu till Terräng-DM. Svensk Friidrotts arbete med att ta fram ett nationellt statistiksystem de kommande åren följs med intresse. Avslutningsvis Tävlingskommittén där mötet diskuterade krocken DM-helg med Götalandsmatch 1 och Stafett-DMs vara eller icke vara, andra aktuella saker som togs upp var Mixlag 11år i Lag-UDM, kanske kan kval 1 södra gå i Skruv och finalen i Sävsjö (båda med funktionärshjälp utifrån isåfall), att ej svenska medborgare numera är fria att tävla på DM samt kort information om tre nya tävlingsregler 2018.

Nya styrelsen: Ronny Krönvall, Patrik Eklund, Marina Karlsson, AnnLis Hellsten, Ari Turunen, Maria Jonasson och Jacob Brideau.

Inga styrelseförslag eller motioner detta år. Förslaget på Service-avgift (samma som ifjol) och budget (+/-0) godkändes. Sen gick vi vidare till valen, där Patrik Eklund omvaldes som ordförande, Ari Turunen och Ronny Krönvall som ledamöter, därtill nyval av Jacob Brideau, Kalmar och Marina Karlsson, Nässjö. Kvarstår i styrelsen gör även AnnLis Hellsten och Maria Jonasson. Avgick gjorde Michael Ostrelius efter 6års arbete, därtill har vi haft en vakant plats sen ifjol som nu fylldes. Revisorerna omvaldes och nya att arbeta i vår valberedning till nästa årsmöte är Peter Fritz och Fredrik Lundqvist från IK Sisu samt en representant från Högby IF och Ljungby FIK. Nämnvärt är även att vi i år tyvärr endast fått ihop två Smålandsombud (av nio) till Svenska Friidrottsförbundets årsmöte 24-25 mars i Eskilstuna, Michael Ostrelius och Fredrik Ahlström.

Pristagarna Lasse & Matilda Elfgaard samt Gabriella Nykvist.

Efter avslutat årsmöte hölls en prisutdelning precis innan lunchen. Därefter hade styrelsen konstituerande möte och de hade även haft möte på fredagskvällen. Mötesprotokoll från helgen kommer upp i slutet av nästa vecka.