Lag-UDM-final och invigning av nya Hofgårdsvallen i Sävsjö
10 sep:
Igår arrangerade SmFIF ihop med IFK Sävsjö och alla deltagande föreningar Lag-UDM-finalen på nya Hofgårdsvallen i Sävsjö, som invigdes i samband med tävlingen. Detta var första friidrottstävlingen i Sävsjö på flera decenier! Men trots ovana och flera inblandade parter gick arrangemanget bra och nu ser vi fram emot fortsatta friidrotts-arrangemang i Sävsjö i framtiden. På bilden tävlingsledare och speaker Lasse Elfgaard från SmFIFs tävlingskommitté. Foton: Martin Joabsson.

12st P/F11-lag och 6+6st P13 + F13-lag hade kvalat in till finalen, och tillkom gjorde två P15-lag och fyra F15-lag. IFK Växjö deltog med så många som 8st lag, 2st/klass i P/F11, P13 och F13 och sen ställde de även upp med ett P15 och ett F15-lag. Framgångsrika var det också, vann F15 överlägset och tog t.o.m. en dubbelseger i F13, silver & brons i P13 och silver i P15. Det var bara i 11års-klassen deras lag inte nådde pallen. IK Hakarpspojkarna hade lag i fyra av fem klasser, de lyckades vinna P15 endast 1p före Växjö, tog silver i P/F11, brons i F15 och kom 4a endast 1p från bronset i F13.

Pojkar 15: IK Hakarpspojkarna och IFK Växjö.

Flickor 15: Ljungby FIK, IFK Växjö och IK Hakarpspojkarna.

Ljungby FIK och Habo FIF-04 var det återstående klubbarna som ställt upp med F15-lag, Ljungby tog silvret och Habo kom 4a endast 0,5p efter IKHP. Ljungby vann även P/F11-klassen överlägset medan Habo deltog med lag i P13 och dubbla lag i P/F11. De som tog hem P13-guldet före Växjös två lag var Eksjö Södra IK. Pallplatser togs även av IK Sisu (F13-brons) och Hovslätts IK (P/F11-brons).

Pojkar 13: IFK Växjö på sidorna och Eksjö Södra IK i mitten.

Flickor 13: IFK Växjö x2 och IK Sisu.

Pojkar/Flickor 11: IK Hakarpspojkarna, Ljungby FIK och Hovslätts IK.