Lag-SM-kval och Götalandsserie match 1
3 juni: Igår avgjordes Lag-SM-kvalet grupp B (södra Sverige) i Norrköping och i torsdags gick även första matchen i Götalandsserien på tre olika orter. Så många som 14 st Smålandslag har varit igång och tävlat, vilket är bland de högsta vi haft under 2000-talet.

På högsta nivån lyckades IFK Växjö vinna på både dam- och herrsidan och därmed kvala in till Lag-SM-finalen som avgörs onsdag 26 juni i Malmö! Det är första gången nu på några år som de lyckas vara med där med både dam- och herrlag. Damernas seger var ganska klar, medan marginalen på herrsidan var desto mindre, endast 1p.

IFK Växjös lag som tog dubbelseger i Lag-SM-kvalet! Foto: Jonas Mellblom.

Hovslätts damlag och Högbys herrlag hade det tuffare i konkurrensen, Hovslätt klarar sig i alla fall kvar med några enstaka poängs marginal, medan Högby kom sist och får nöja sig med att tävla vidare i nere i Götalandsseriens division 1 nästa år.

Hovslätts damlag klarar sig kvar på Lag-SM-kval-nivån.

Högbys herrlag som tyvärr kom sist i Lag-SM-kvalet och flyttas ner.

Där nere i Götalandsseriens div 1 hade vi nu endast IK Sisus herrlag, som nu ligger 5a/sist med några poäng upp, kanske klarar de sig kvar oavsett om de jobbar sig upp i match 2 då tävlingsreglerna säger att "6e lag flyttas ner" och nu är det ju bara fem lag.

I kvinnliga division 2 hade vi tre anmälda Smålandslag, Habo fick dock lämna återbud (= div 3 nästa år) och Högby hade även här med sitt damlag svårt att konkurrera, men de slipper i alla fall att flyttas ner. Ljungby hade här också både dam- och herrlag som gjorde hyfsat ifrån sig om än i den nedre delen av fältet. Herrlaget är nytt och här finns ingen div 2 utan istället en uppdelning av division 3 i norra & södra där Ljungby är placerat i den södra.

Några i Ljungbys herrlag (Villiam-Johan-Jacob-Bahta) som satte klubbrekord i Svensk stafett med tiden 2:09,79.

I den norra division 3 män och i kvinnor div 3 har vi så många som 2+3 Smålandslag och 8+9 lag totalt. Tranås AIFs herrlag och IK Sisus damlag är nya. IK Hakarpspojkarna deltog med både dam- och herrlag, Kalmar SK hade anmält båda men lämnade återbud för herrlaget. Utfallet blev framför allt en överlägsen seger för Kalmars tjejer! IKHPs herrar var bland de främsta lagen, medan damerna placerade sig på den nedre halvan. Tranås män och IK Sisus kvinnor mitt i fältet ungefär.

Seger för Kalmars damlag i division 3!

Premiär för IK Sisus damlag i division 3!

Män     Kvinnor

Norrköping: Lag-SM-kval, grupp B