Lag-DM, Nässjö - Hovslätt & Högby vann igen
16 sep:
Igår arrangerade IK Sisu Nässjö Lag-DM för seniorer, fem klubbar deltog och alla med varsitt dam- och herrlag. Lag-DM startade 1977 och genomfördes alltså nu för 43e året.

Hovslätts IK har deltagit med damlag 40 av dessa år och tog nu sitt 12e guld - 7e raka. Rekordet på flest segrar i följd har IFK Växjö med 8st 1998-2005. På manliga sidan har Högby IF inte lika lång historik utan främst deltagit i lagsammanhang under 2000-talet, nu 16e gången och 9e segern. Ifjol kom de 2a bakom IK Sisu, dessförinnan åtta raka segrar 2010-2017.

Pallen damer: Ljungby 2a, Hovslätt 1a, Högby 3a.

Både Hovslätt och Högby lyckades dessutom få in sitt andra lag på pallen, Hovslätts herrar tog silver och Högbys damer brons. Medaljer tog även Ljungby FIKs damlag med silver, liksom IK Hakarpspojkarna med brons på herrsidan.

Pallen herrar: Hovslätt 2a, Högby 1a, IK Hakarpspojkarna 3a.

Medan båda segrarna och Ljungbys 2a-plats på damsidan varit klara avgjordes övriga medaljer först i avslutande stafetten. På herrsidan tog alltså Hovslätt silvret endast 2p före IKHPs brons, och på damsidan knep Högby bronset på 47p med ganska liten marginal bak till 4an IKHP 43,5p och 5an IK Sisu 43p. Som nämndes i inledningen hade alla fem klubbarna både dam- och herrlag, återstår att nämna gör därmed herrlagen som kom 4a-5a, nämligen IK Sisu och Ljungby. Roligt att Ljungby i år hade både dam- och herrlag, på ungdomssidan har de ju deltagit med massor av lag ett antal år nu, men seniorlag är nästan helt nytt för dem.