Arrangera gärna Friidrottsskola i sommar!

25 april:
Ett bra sätt att locka till sig nya yngre aktiva / medlemmar är att arrangera en friidrottsskola där man går igenom grunderna inom löpning, hopp, kast och mångkamp för nybörjare, och deras föräldrar. Dessutom är det ett utmärkt tillfälle för föreningens äldre ungdomar att testa/öva på att vara idrottsledare, och att rent allmänt marknadsföra föreningen/friidrotten på orten.

Upplägget kan variera, ett eller två träningspass dagtid där deltagarna sover hemma, eller läger inkl. övernattning. Då främst under sommarlovet. Man kan också köra ett kortare pass kvällstid under en längre period, vilket kan passa bättre under vår/höst. Eller några helger efter varandra.

Man behöver inte hitta på innehållet själv utan det finns bra deltagarmaterial och arrangörshjälpmedel att läsa igenom och ladda ner eller beställa från friidrott.se, nämligen följande:

• Att planera, organisera och leda friidrottsskola
  • Välkomstbrev till föräldrar
  • Affischer i två storlekar
  • Diplom i tre olika motiv med autografer från bl.a. Fanny Roos

Trots corona uppmuntrar alltså Svensk Friidrott klubbarna att även sommaren 2020 arrangera friidrottsskolor!

Dock finns en del att tänka på för att följa myndigheternas rekommendartioner och minska risken för smittspridning. SFIF har sammanställt rekommendationer för friidrottsskolor 2020 med anledning av Covid-19 som ni bör läsa igenom. SFIF kommer även köra ett webbinarium den 29 april kl 18.00, anmäl dig här.

Sedan några år tillbaka har Svensk Friidrott satsat på "landslagets friidrottsskola" i samarbete med sponsorer där arrangörer kan beställa material, ofta med blå-gult landslagstema, att dela ut till sina deltagare och ledare i friidrottsskolan. Både ett baspaket finns och tillvalsprodukter.