Utbildningar inom Svensk Friidrott & RF SISU Småland
19 aug:
Vi själva inom UC Småland arrangerar vare år tre barn/ungdoms-tränarutbildningar inriktade på friidrott, uppdelade på 7-10år, 10-12år och 12-14år, därtill kör vi en Löpledarutbildning. Dessa ingår i vårat UC-uppdrag. Utöver dessa kör vi mer sporadiskt Distriktsdomarutbildning samt Starter / Eltidtagare.

Inom Svensk Friidrott finns nationellt fortsättningar på alla dessa, en 14-17år samt därefter Certifierad coach, en Löptränarutbildning, även Förbundsdomare, Förbundsstarters och Förbundseltidtagare. Därtill finns även utbildningarna Förbundsbanmätare och Teknisk ledare. Med flera.

Två andra utbildningar inom Svensk Friidrott som vi vill lyfta fram är Föreningssmart och Föräldrarutbildningen.

Föreningssmart handlar om att utveckla sin förening och man startar med att göra en enkät för att tydliggöra i vilket läge föreningen befinner sig nu. Därifrån får man processhjälp av SmålandsIdrottens SISU-konsulent och jobbar med vad man nu vill utveckla, vilket ju kan vara olika saker från förening till förening och kan handla om allt från att locka nya aktiva eller tränare/ledare, utbilda de ledare man redan har, få bättre ekonomi, genomföra arrangemang, utveckla sin anläggning, osv. Processen genomförs normalt 1år, men kan förlängas.

Föräldrarutbildningen ligger helt på webben och riktar sig till förändrar vars barn tränar friidrott. Det kan både vara föreningen som tar initiativ och tipsar en grupp föräldrar att gå utbildningen inför / efter föräldrarmöten eller att enskilda föräldrar väljer att gå den på egen hand. Utbildningen tar 2-3 timmar och tar upp områdena träning & tävling i friidrott, friidrottsmiljöer, rollen som friidrottsförälder samt medlemsskap i en idrottsförening.

Tittar vi på RF SISU Smålands utbud - sökfunktion eller folder hösten 2020 har de massor med utbildningar inom alla möjliga områden kopplat till idrott och föreningsliv, men då generellt snarare än inriktat på friidrott. Bland annat Plattformen & Grundtränarutbildningen som är de idrottsgenerella barn- o ungdomstränar-utbildningarna. Medan våra utbildningar fokuserar mycket på just friidrotts-träning och har en mindre generell del om pedagogik, rollen som ledare, barn- och ungdomars utveckling, m.m. så får man som ledare mycket mer om sådant i dessa två utbildningar.

Föreningsutveckling är ju inte något unikt för friidrotten utan snarare idrottsgenerellt, därmed är Föreningssmart som togs upp ovan också ett samarbete med RF SISU. De har också flera andra utbildningar inom föreningsutveckling, ofta under rubriken "Idrottens föreningslära" och sen med olika indiktningar. Sök i deras databas på länken ovan.