Emma Ahlstrand blir vår nya Verksamhetsansvarige
13 aug:
Den 1 sep hälsar vi Emma Ahlstrand välkommen till Östsvenska Friidrottsförbundet i rollen som vår nya Verksamhetsansvarig på 80 %.

Uppdraget innebär huvudansvar för distriktets operativa verksamhet enligt basuppdraget i våra stadgar samt aktiviteter i den årliga verksamhetsplanen. Även att följa upp och utvärdera vår egen och föreningarnas verksamhet och utifrån det föreslå nya utvecklingsinsatser. Friidrottens Strategi 2025 visar också riktningen.

Arbetet sker under ledning av styrelsen och i nära samarbete med kommittéer och övrig personal. Kanslist Markus Andersson har i samband med detta (från aug) gått ner till 50 %. Ingela Nilsson är kvar som utbildningssamordnare. Emmas arbete kommer ske från IFK Växjös kansli i Telekonsult Arena där ÖFIF från september hyr in sig i ett rum.

Läs mer i Arbetsbeskrivning: verksamhetsansvarig >>

Mer om Emma
Har nu haft ett liknande arbete inom gymnastiken som regionskonsulent på Gymnastikförbundet Sydost i Växjö. De har precis som vi ungefär 150 medlemsföreningar och Emma har i sitt arbete bl.a. arrangerat utbildningar, konferenser, läger och tävlingar för både aktiva gymnaster i olika åldrar samt aktivitets- och organisationsledare. Även projekt, samarbeten med SISU och uppsökande verksamhet.

Tidigare har hon även jobbat som Idrottskonsulent på RF-SISU Småland 2008-2015 och som utbildning har hon bl.a. gått Coaching & Sport Management 180 hp vid Växjö universitet.

Privat kan nämnas att hon är 40 år, bosatt i Växjö med man och tre barn samt gillar löpning och är ganska snabb på längre sträckor. Har i år sprungit Stockholm Marathon på 3:09:58 och vid vårt DM i halvmara tog hon brons & K40-guld på 1:29:17.

Såhär säger Emma om att börja hos oss
Jag ser jättemycket fram emot att börja jobba inom friidrotten och har fått ett gott första intryck av alla kontakter jag har haft under processen. Nu är jag taggad att snabbt kunna sätta mig in in rollen och kunna bidra i arbetet med att stärka friidrotten