Stora Senior-IDM + IVDM 800m, 3000m i Karlskrona
18 feb:
I helgen gick IDM och IVDM 800m & 3000m nere i Karlskronas Sunnahall, vi har ju ingen riktig inomhusarena i Småland med minst 3st doserade rundbanor. Detta är anmärkningsvärt då det ändå finns 26st hallar med rundbanor i sverige (SvFIFs sammanställning), varav 17st med 3 eller oftast 4st doserade 200m-banor. Enda rundbanehallen i småland är Tipshallen i Växjö (376m) med endast 2st banor om jag minns rätt, ganska skarpa icke doserade kurvor och ingen sikt genom hallen för publik.
Nu blir det ju långt att åka för Smålands-föreningarna i norr och detta bidrog väl till att deltagandet som ofta numera inte riktigt är vad man kunnat önska på Senior-IDM. Sen är det ett flertal duktigare juniorer och ungdomar som kunnat placera sig i senior-DM, men som istället anmälts i sin egen åldersklass. Förbundet påminner igen - önskvärt vore att föreningsledare och aktiva prioriterar DM.
IK Hakarpspojkarna är dock ett gott föredömme i detta sammanhang, trots långt ner till Karlskrona från J-köpings-trakten har man många aktiva på plats och gör riktigt bra ifrån sig, hela 9st IDM-guld plockar de hem, tillsammans med 3st silver och 3st brons = 36 medaljpoäng. Klättrar nu också ända upp till 3e-platsen i Eric Wall-priset. Högby IF och FI Kalmarsund kommer ganska långt efter kring 20p. Tranås AIF hade också långt att resa och gör bra i från sig jämfört med de andra klubbarna och hur de brukar stå sig. Storklubben IFK Växjö hade vi däremot gärna sett mera av i Senior-IDM-grenarna och Hovslätts IK, som både enligt fjolårets Eric Wall-pris och DM-poäng rankas som Smålands 3e bästa DM-förening, hade inte en enda aktiv på plats.
På veteransidan var följande föreningar i topp: Växjö LK (20p), Anderstorps OK (16p), Oskarshamns SK (14p), Eksjö Södra IK (12p) och Växjö Norra IF (11p).

Senior-IDM (3, 2, 1p) Guld Silver Brons Poäng
IK Hakarpspojkarna 9 3 3 36