Terräng-DM, Växjö
24 april:
I lördags arrangerade Växjö Löparklubb Terräng-DM vid Teleborgs Slott på delvis samma bana som SM 2008. "Delvis" pga att SM-banan andra delar nu var asfalterad, så det blev istället en 1km-bana kring slottet med ständiga backar upp & ner samt kurvor hit och dit, ingen snabb bana alltså. Fint väder med soligt/molnigt och ca: 10°C och ungefär samma deltagande som tidigare år, 161st starter. Tyvärr strulade resultaten i manliga loppet till sig ordentligt, men tack vare målgångsvideos tagna av en i publiken lyckades härvan lösas.

Filmer: Män | Kvinnor Del 1 o Del 2 | Ungdomar

Män: Martin Lundqvist tvåa, Fredrik Johansson etta, Oscar Carlsson trea.

Riktigt starkt startfält på herrsidan, som faktiskt blivit bättre och bättre nu de senaste åren. IFK Växjös Fredrik Johansson vann på 12:51. På damsidan riktigt bra topp ifjol, men nu blev det raka motsatsen där en tid strax under 17min räckte till DM-brons. Samma tid i manliga loppet hade gett en 67e-plats, vilket kan jämföras med en 37e-plats som fjolårets bronstid 15:06 då motsvarade, i båda fallen ca: 100 manliga deltagare. Det var även färre damer totalt i år, 35st mot 45st ifjol. Vann på damsidan gjorde Skillingaryds Annika Eriksson (foto) på 15:43. Även klasserna 14-19år var tunna historier med sammanlagt 12st starter nu mot 27st ifjol. Å andra sidan tuff konkurrens med många bra resultat bland veteranerna.

Klubbvis kan man notera att Högby IF som vanligt blev bästa klubb med 56p till Eric Walls vandringspris, dock inte så överlägsna som de brukar vara. IFK Växjö en i terräng-sammanhang lite ovanlig tvåa på 42p, medan Nybro-klubben Glasrikets RC även ifjol gjorde bra ifrån sig, nu trea med 25p efter att bl.a. ha tagit hem senior-lag-guldet på damsidan.

Högby IFs Gustav Milesson, Jonas Andersson och Tomas Olsson var individuellt 7a-5a-6a (Jonas & Tomas även M35-1a & 2a) och tog hem lagguldet. Sisu & Apladalen tog silver & brons men då med mer utspridda lag, bättre toppar med individuella medaljer men Högby hann faktiskt få in hela sitt andralag innan de fått in sina tredjemän.