Startsida

FRIIDROTTSFÖRBUND

DISTRIKTSMATCH 16-17 ÅR I VÄRNAMO

Söndag den 25 juni mellan Småland - Skåne - Själland

Årets distriktsmatch avgjordes i ett soligt och varmt Värnamo. Tyvärr drabbades det småländska laget av en del återbud och skador och man lyckades inte försvara fjolårets seger över Skåne.

SLUTLIG POÄNGSTÄLLNING

1. Skåne 269p
2. Småland 202p
3. Själland 169p

- Fullständiga resultat

- Historik om distriktsmatchen (sammanställt av Herbert Jobäcker)

TILLBAKABLICK PÅ DISTRIKTSMATCHEN

Det blev ju en stor skånsk seger i år på vår hemmaplan i Värnamo.  Det har väl också "klankats" lite på att flera av de självskrivna och av UNG-K uttagna aktiva av olika anledningar inte kom till start. Ingela Nilsson, som höll i det hela har berättat att det var svårt att nå föreningarna per mail i några fall. Det är ju inte bra, då vi nog i framtiden kommer att använda detta medel, då det ju är betydligt snabbare än per post som förr. I detta sammanhang vill vi nog peka på att föreningarna skall välja en "väl bevakad" e-postadress för meddelandet från förbundet och kanske i vissa fall skall ha mer än en e-postadress att nå.

När vi nu synar poängsifforna lite grann från matchen ser vi att våra pojkar slår Skåne.  Poängen blir nämligen där: Småland= 121, Skåne = 117, Sjelland = 88.  Det var denna gången och i motsats till tidigare under 2000-talet flickona,  som förlorade stort.

På flicksidan blir poängen:  Skåne = 152, Småland och Sjelland = 81. Vi gör alltså jämn match mot Sjelland där, som brukar få finna sig i att vara ett bra tag efter.  På flicksidan var det också mest dubbleringar, några hade t.o.m.mer än två grenar och det var mest "luckor" = 4 st mot pojkarnas= 1. Överhuvudtaget så har i matcherna tidigare inte förekommit så många ej besatta grenar.

När man ser på årsstatistiken för 17-åringar så var det flera av de som toppar där, som inte var på plats i Värnamo tyvärr. Men våra killar och tjejer som var där kämpade mycket bra och lagledarinnan Ingela Nilsson har bara beröm för dem. Kllarna tog hela sju grensegrar och främst måste då nämnas Växjö:s Emil Svensson med tre segrar. I höjd, kula och diskus. En seger var tog Kalmarsundsgrabbarna Camilo Karlström och Johan Svensson, på  300m häck respektive 800m. Simon Rohde, Högy ordnade vinst på 2000m hinder och Karl Wilsborn, Växjö i tresteg. Den enda grensegern på flicksidan tog Alvestas Enmma Lundqvist i slägga. Ensam men stark alltså.

Tittar vi lite på vilka av våra föreningar som med sina aktiva bidrog till de småländska poängen 202 mot Skånes överlägsna 269 så var FIK Kalmarsund bäst denna gången med 48 poäng, före IFK Växjö= 38.  På tredje plats kommer Hovslätts IK = 23, fyra IK Sisu = 22 och Hjortens SK blir femma med 17.

Nästa år ska om allt går planmässigt matchen gå på Sjelland och kanske lockar en resa dit de som 2007 är 16 och 17 år och de 16-åringar som var med i år får en chans att ta revansch på Skåne och vi tror att de kommer att greja det rillsammans med de nya som blir 16 nästa år.

Herbert Jobäcker