Startsida

UTOMHUS

Foto: Lasse Elfgaard

Småländskt på pallen.

Fler bilder från GM på Villstads hemsida.

GM 14/13 som from i år heter Nordea Regionsmästerskap hade i år uppdragits åt Villstads GIF inom vårt distrikt. Senast GM gick i Småland var 2001 då Kalmar SK arrangerade. Villstads nylagda idrottsplats Furudal är ju den enda friidrottsarena i Småland som har åtta banor runt så man kunde köra alla finaler med åtta deltagare, vilket är ovanligt. Mikael Johansson från ungdomskommittén i Smålands FIF rapporterar att arrangörerna lyckades väl med arrangemanget, det hela klaffade bra på alla sätt och vis och man fick beröm från gästande distrikt och klubbar. En uppskattad attraktion var att man hade hinderlöparen Mustafa Mohammed som prisutdelare.

Ifjol vid GM i Lidköping, Västergötland blev Småland bästa distrikt före Skåne som dessförinnan varit bästa poängplockare i regel. Då vann vi med 17,5 poäng , i år tog Skåne revansch och vann med 15,5 poäng. Poängledningen växlade hela tiden mellan de båda distrikten och det var spännande då ställningen rapporterades då och då.

Så många som de 11 högsta pallplaceringarna i fjol blev det inte,  utan det stannade vid åtta guld. Det var i 14-årsklasserna som sex av gulden togs och det var Mattias Olander, Högby och Hanna Bjärkvik, Hovslätt som var mest framgångsrika och tog hem två segrar var.  Mattias vann tresteg på 12,87 och kula med 13,87, det senare nytt "pers".  Hanna vann Kula på 11,81 och diskus på 37,73.  Vinnare i F14 blev vidare Hanna Adriansson, Wärnamo på 100m med 12,99 samt Matilda Elfgaard, Habo i spjut.

Så har vi två vinnare i F13. Det är Angelica Bengtsson, Växjö som satte nytt smålandsrekord i stav i sin åldersklass med fina 3,40 och Frida Åhsberg, Villstad som tog hem längd på 5,22.

Bästa klubb i poängplockning till distriktet blev som vanligt IFK Växjö med prick 100 poäng. Sedan följer Hovslätt= 53, Högby =41, Sisu =37, Tranås = 33, Villstad= 29 och Kalmar= 26.  Arton småländska föreningar plockade poäng.

DISTRIKTSPOÄNG

1. Skåne 475p